Wskaźnik stopy marży brutto
Sposób obliczania
Opis wskaźnika
Wskaźnik pozwala określić, jaka jest relacja zysku brutto ze sprzedaży do przychodów ze sprzedaży netto, a zatem jaka część przychodów ze sprzedaży netto przeznaczona jest na pokrycie kosztów sprzedanych produktów, towarów i materiałów (czyli kosztów operacyjnych).
* Wartości wskaźników branżowych obliczamy w oparciu o dane GUS.
Interpretacja wskaźnika
- Im wyższe wartości wskaźnika stopy marży brutto, tym wyższa jest rentowność sprzedaży, gdyż koszty podstawowej działalności operacyjnej pochłaniają mniejszą część przychodów ze sprzedaży netto.
- Przy ocenie zmian wartości wskaźnika w czasie (w ciągu kilku okresów):
- wzrost wartości wskaźnika oceniamy pozytywnie i interpretujemy jako poprawę rentowności,
- spadek wartości wskaźnika oceniamy odpowiednio negatywnie i interpretujemy jako pogorszenie rentowności.